Frågor & svar
Nyheter

Kämpar för jämlikhet inom naturvetenskap och teknik

En plattform för tjejer att våga ta plats och utveckla sitt intresse. Girls in STEM vill göra det möjligt att känna sig hemma inom Science, Technology, Engineering och Mathematics.

Publicerad:

Eleonora Svanberg studerar fysik första året på Stockholms universitet. Det var i början av gymnasiet som hon fick idén om en förening, för då kände hon sig ensam om sina intressen. Att det inte fanns så många kvinnliga förebilder inom naturvetenskap och teknik började också skava allt mer.

På ett matte- och fysikläger utomlands fick hon frågan om det var vanligt för tjejer i Sverige att hålla på med dessa ämnen. Frågan fick henne att inse att det finns mycket underliggande fördomar om att naturvetare och ingenjörer bara är något som killar blir.

– Jag fick ont i magen av att tänka på att tjejer tror att de inte hör hemma inom detta, säger Eleonora.

Hon mötte några andra tjejer som tyckte likadant. Tillsammans ville de jobba för att vidga vyerna hos folk och få fler att inse att teknik är för alla. Så 2016 grundade de Girls in STEM. Sedan ett par år nu består styrelsen förutom Eleonora av Amanda Axelsson och Sara Sterne. Visionen med föreningen är att främja intresset för naturvetenskap hos tjejer upp till 25 år och att stärka tjejer som kanske saknar en tillhörighet här. Girls in STEM ska fungera som en dörröppnare till okända och intressanta områden.

– Vi vill ge alla en rättvis bild av vad naturvetenskap och teknik är, utan att låta sig påverkas av fördomar, säger Eleonora.

Hon konstaterar att alla inte har haft turen att ha föräldrar som jobbar med teknik eller naturvetenskap. För självklart påverkar gamla fördomar, och att det endast är manliga vetenskapsmän som nämns i skolan.

Vad gör Girls in STEM?

Föreningen ordnar aktiviteter och workshops med teman som ingår i STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Programmering var ett tema, och ett annat var ett rymdäventyr där deltagarna byggde och planerade för en månbas. Hon förklarar att det inte är upplagt som i skolan, utan mer som en kompletterande workshop.

– Vi fokuserar på att koppla positiva erfarenheter till områdena. ”Detta är något för mig” är vad vi vill att tjejerna ska tänke efteråt, säger Eleonora.

De håller föreläsningar för så väl föräldrar som lärare om hur de kan bemöta elever. Hur kan man tänka för att skapa ett jämställt klassrum? Ett förslag är att oftare ha en kvinnlig föreläsare, så att det inte bara är män som pratar om teknik. Det är också viktig att bredda bilden av teknik – ingen ska kunna tro att det bara handlar om att mecka med en skruvmejsel. Både teknik och naturvetenskap är breda ämnen!

Ibland anordnar Girls in STEM ”Sant eller falskt” med naturvetenskapliga fenomen. Även klurigheter är roliga, till exempel vilken yta som är störst; Pluto eller Ryssland. Girls in STEM jobbar för att få en förklaring till saker, och har de inte själva svaret så söker de upp någon som kan förklara.

Förebilder och samarbete

De jobbar också mycket med förebilder. Att lära av varandra och samarbeta är viktigt i föreningen eftersom det är då man når längst.

– Vi vill att våra medlemmar ska prata och interagera, säger Eleonora.

Här är sociala medier till god hjälp, och de lägger mycket energi främst på Instagram.

Nyligen satte de upp en discord-server som en plattform där tjejer i hela landet kan hitta varandra. Efter bara ett par timmar fanns redan 30 tjejer där och diskuterade sina favoritböcker inom science, skolmotivation, mattefrågor och vad man gör på olika utbildningar.

– Det blev jättehärligt, det är en sån grej som jag önskat att vi gjort tidigare, men som var tvunget nu med corona, säger Eleonora.

Åldersspannet är från högstadiet och upp till universitet. Många berättade om skoltrötthet och att de tappat intresset för teknik men vill få upp både det och glädjen igen.

– Forskning visar att intresset ofta minskar efter mellanstadiet. Vi vill bevara intresset, och sprida inspiration och energi.

Läs mer eller bli medlem på www.girlsinstem.se

Kommentarer

Kommentera