Förtroendevald

Din roll som skyddsombud

Du som är skyddsombud företräder alla anställda på arbetsplatsen. Du har en viktig roll för att påtala brister i arbetsmiljön och föreslå åtgärder, och att delta vid planering av förändringar på arbetsplatsen.

Skyddsombudets ansvar är att företräda alla på arbetsplatsen, även de oorganiserade, vara med i planering och genomförande av arbetsmiljöarbete samt att påpeka brister i arbetsmiljön. 

Arbetsmiljölagen säger att arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men det är ett krav att de ska samverka med arbetstagarnas representanter i arbetsmiljöarbetet, det vill säga skyddsombuden. För att de ska lyckas i sitt uppdrag har de en rad rättigheter. Till exempel har de rätt att använda arbetstid för skyddsombudsarbete och utbildning. Dessutom har personen rätt att stoppa verksamheten om det finns så stora brister i arbetsmiljön att det är fara för någons liv. 

Fackförbunden centralt stöttar det lokala arbetsmiljöarbetet som utförs av skyddsombud och arbetsgivare via partsgemensamma organisationer som bland annat tillhandahåller utbildningar och informationsmaterial. De partsgemensamma organisationerna är:

Verkar för en god arbetsmiljö

Skyddsombudet har en viktig uppgift i att företräda sina arbetskamrater och verka för en god arbetsmiljö på arbetsplatsen. Skyddsombudet har ansvar för samtliga medarbetare oavsett vilken facklig tillhörighet de har.

Uppdraget innebär att:

  • Delta i arbetsgivarens arbete med att upprätta policys och handlingsplaner kring arbetsmiljön.
  • Framföra information om brister och förslag på åtgärder.
  • Delta i planeringen av till exempel nya eller ändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsorganisation.

Alla anställda är dock skyldiga att följa de föreskrifter som finns kring arbetet och att säga ifrån om något inte är som det ska i arbetsmiljön. Den lokala fackliga föreningen bör samverka med skyddsombuden i arbetsmiljöfrågor, och gärna bjuda in dem till föreningens möten.

Fokus för allt arbetsmiljöarbete bör i första hand ligga på det förebyggande och systematiska arbetet. 

Skyddsombud har rätt och befogenhet att:

  • Ta del av den information och de handlingar som har betydelse för arbetsmiljöarbetet, samt delta vid planering av förändringar. Det kan till exempel vara statistik över sjukfrånvaro, besiktningsprotokoll och arbetshygieniska utredningar eller undersökningar. Skyddsombud ska också få information från arbetsgivaren om kommande förändringar som kan påverka arbetsmiljön, till exempel nya arbetsmetoder (dataprogram), lokaler eller omorganisation.
  • Medverka i arbetet med att göra en risk- och konsekvensanalys som arbetsgivaren är skyldig att göra vid en förändring för att upptäcka och förebygga negativa konsekvenser. 
  • Delta vid upprättandet av handlingsplaner efter att en riskbedömning gjorts, för att förebygga ohälsa bland medarbetarna. I planen ska det framgå vad som ska åtgärdas, hur, av vem, när åtgärden ska genomföras och när det sk aföljas upp att det blev som planerat. 
  • Medverka i skyddsrond, det är dock inte relgerat i lag hur ofta en sådan bör göras. På skyddsronden går man igenom verksamheten och gör en riskinventering av både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön. Sedan tas åtgärdsförslag fram. 
  • Att ingå i skyddskommittén. Läs mer om skyddskommittén nedan. 
  • Samråda med arbetsgivaren om arbetsskadeanmälan till försäkringskassan så att de blir rapporterade, utredda och leder till lämpliga åtgärder. Om arbetsplatsen omfattas av en kompletterande arbetsskadeförsäkring ska det även anmälas dit. Om det sker ett allvarligt tillbud eller olycka ska det anmälas av arbetsgivaren till Arbetsmiljöverket. 
  • Rätt att begära arbetsmiljöåtgärd eller arbetsmiljöundersökning, så kallad "6:6a-anmälan". Då arbetsgivaren inte vidtagit åtgärder då medarbetare direkt eller via skyddsombud påtalat brister i arbetsmiljön, så har skyddsombud rätt att vända sig till Arbetsmiljöverket. Skyddsombudet ska då begära pröving enligt 6 kap 6 a § arbetsmiljölagen. 
  • Stoppa arbetet enligt Arbetsmiljölagen, om hen bedömer att något innebär en omedelbar och allvarlig fara för en arbetstagares liv, så kallat skyddsombudsstopp. Faran ska gälla ett konkret arbete och vara omedelbar så att närmaste chef inte hinner kontaktas för att avbryta det farliga arbetet. 
  • Ta tid för arbete och utbildning som krävs för att utföra uppdraget.

Föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA

Föreskriften hanterar områden som arbetsbelastning, arbetstid, kränkande särbehandling och psykiskt påfrestande arbetsuppgifter. Rätt använd kan den vara ett bra verktyg för att komma tillrätta med många av problemen som finns i akademikers arbetsmiljö. Saco har listat några frågeställningar som man kan utgå ifrån i arbetet med OSA. 

Utse och anmäl skyddsombud

Skyddsombud ska utses på en arbetsplats med fler än fem anställda eller när arbetsförhållandena kräver det. De utses av den lokala fackliga organisationen alternativt medarbetarna på arbetsplatsen. Finns det inte någon lokal facklig organisation på arbetsplatsen utses skyddsombudet gemensamt av medarbetarna.

Skyddsombudet omfattas inte av förtroendemannalagen, men de har rättsligt skydd om uppdraget är anmält till arbetsgivaren. Fyll i anmälningsblanketten för ditt uppdrag som skyddsombud. Skicka ett exemplar till din arbetsgivare och ett till Naturvetarna. 

Huvudskyddsombud och skyddskommitté

Finns fler än ett skyddsombud på arbetsplatsen utses ett av dem till huvudskyddsombud. Huvudskyddsombudet har ansvar för att samordna skyddsombudens verksamhet.

På arbetsplatser med minst 50 anställda, eller där medarbetarna begär det, ska det finnas en skyddskommitté. Denna består av representanter från både arbetsgivaren och anställda, alltså facklig ledamot, skyddsombud och verksamhetens ledning. Inrättandet av skyddskommitté ska anmälas till Arbetsmiljöverket.

Regionala skyddsombud

För att hjälpa små privata företag med deras arbetsmiljöarbete finns regionala skyddsombud (RSO). Dessa för en dialog om arbetsmiljöfrågorna med arbetsgivaren och hjälper dem bygga upp rutiner för en fungerande arbetsmiljö. De är länken mellan de anställda och arbetsgivaren, och arbetar även för att öka antalet lokala arbetsmiljöombud på företagen.

De regionala skyddsombuden har erfarenhet från facklig verksamhet och arbetsmiljöarbete sedan tidigare. För att de ska kunna göra besök krävs att det finns minst en medlem på arbetsplatsen. De har dock inte tillträde till arbetsplatsen om det redan finns en skyddskommitté.

Uppdraget som regionalt skyddsombud är gemensamt för Naturvetarna, Civilekonomerna, Jusek och Sveriges Ingenjörer. Mer information och kontaktuppgifter finns på www.regionaltskyddsombud.se.

Senast uppdaterad:
Naturvetarna sparar viss data (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Naturvetarnas webbplats godkänner du detta / Om cookies