Vi jobbar för

Björntjänst att skydda barnen från matematik

Barndomen är den dyrbaraste tiden i livet; det är då resten av livet blir utstakat. Barn roas av att lära sig ”meningslösa” saker. Barn har ingen nyttoaspekt då de lär sig tala, lär sig ramsor eller ens då de lär sig läsa, skriva och räkna i skolan.
Publicerad: Uppdaterad:

I Sverige försöker vi skydda barnen mot så många faror som möjligt. Det har till och med diskuterats om cykling utan hjälm skulle förbjudas. Vi rankar trafiksäkerhet högt i vårt land, men av någon anledning tycks vi också vilja skydda barnen från matematik; moment som bara för några år sedan ingick i grundskolekursen har numera hänförts till gymnasiet och mycket som utgått ur gymnasiekursen måste tränas på introduktionskurser för naturvetare och teknologer som påbörjat sina högskoleutbildningar.

Naturligt nyfiken

De år då människan är naturligt nyfiken och känner upptäckarglädje är ofta förbi under högstadie- och gymnasietiden. Då behövs grundläggande referensramar för att nya kunskaper ska gå att infoga i ett bekant sammanhang.  Antag att en teknolog fick i uppgift att lära in följande bokstavsföljd, där bokstäverna inte är uppställda i bokstavsordning: KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN
Antag vidare, att någon anser att bokstavsföljden var alldeles för lång och av välvilja gör den kortare:
KNLGA TENSA HÖSKL
Man ser omedelbart att det vore fråga om en björntjänst. Just att den första bokstavsraden bildar ett välkänt begrepp, ett sammanhang, underlättar inlärningen väsentligt.

Missriktad välvilja

Jag tror att det är sådan missriktad välvilja som ligger bakom det faktum att många elever känner ovilja mot matematik.
Arne Söderqvist
matematiklärare vid KTH-ITM, CT

Kommentarer

Kommentera