Vi jobbar för
Allt för få nyexaminerade naturvetare är nöjda med hur deras utbildning förberett dem för arbetslivet. Illustration: SaraMara / Söderberg Agentur

Arbetslivsanknytning

Genom att vara förberedd för arbetslivet får man mer relevanta och kvalificerade jobb efter studierna. Vi vill öka lärosätens och studenters medvetenhet om vikten av god arbetslivsanknytning.

Våra medlemmar upplever ofta att arbetslivsanknytningen varit bristfällig under studietiden och att detta försvårat deras inträde till arbetslivet. För naturvetare som går på breda utbildningar försvåras kopplingen till arbetslivet ytterligare av att det finns många möjliga karriärvägar efter studierna. Det ökar behovet av att ge varje student kunskap och verktyg för att hitta sin väg in på arbetsmarknaden. Naturvetarna anser därför att arbetslivsanknytningen måste stärkas för naturvetenskapliga utbildningar. 

 

En utbildning med god arbetslivsanknytning:

  1. Har en strategi som lyfter kopplingen till arbetslivet och användbarheten av det som lärs ut i alla kurser.
  2. Har särskilda och tillräckliga resurser, ekonomiska och personella, avsatta för att arbeta med, utvärdera och kontinuerligt förbättra arbetslivsanknytningen.
  3. Har en tydlig ansvarsfördelning när det gäller arbetslivsanknytningen, samt möjliggör utbyte av erfarenheter mellan de som ansvarar för arbetslivsanknytningen på lärosätet.
  4. Uppvisar ett tydligt ledarskap genom att exempelvis premiera lärare som arbetar för bättre arbetslivsanknytning.
  5. Genomför kontinuerligt alumniundersökningar för att få bättre kunskap om var och med vad deras alumner arbetar, samt använder resultatet för att utveckla utbildningen och uppdatera informationen om olika karriärmöjligheter.
  6. Via sina medarbetare (till exempel lärare, kursansvariga, studievägledare) förmedlar en stark tilltro till studenternas möjligheter att göra skillnad i samhället, samt uppmuntrar sina studenter att tidigt börja fundera över hur de vill använda sina kunskaper i arbetslivet.
  7. Ger studenterna stöd och verktyg för att själva kunna ta ansvar för sin karriärutveckling och omvärldsbevakning
  8. Erbjuder aktiviteter som får studenterna att reflektera över olika karriärvägar, samt ser till att studenterna är involverade i utformningen och utvärderingen av dessa aktiviteter.
  9. För en kontinuerlig dialog med relevanta arbetsgivare och organisationer i regionen.
  10. Underlättar studenternas möjligheter att omvärldsbevaka och nätverka genom att under utbildningen kontinuerligt bjuda in alumner samt representanter från relevanta branscher, sektorer och organisationer.

Som experter på naturvetares kompetens och arbetsmarknad stöttar vi studenter och lärosäten med fakta om vad naturvetare ägnar sig åt efter examen. Vi deltar exempelvis på arbetsmarknadsdagar om karriärevents. Vi erbjuder också våra medlemmar ett flertal karriärtjänster.

 

Ta kommandot över arbetslivsanknytningen

För att gå från framgångsrika studier till rätt jobb kan studenter ta kommandot över arbetslivsanknytningen i sin utbildning. Naturvetarnas studentråd har tagit fram en checklista som ger dig tips på vad du kan göra.

Till checklistan

 

Hur arbetar Naturvetarna med frågan?

Naturvetarna försöker framför allt att öka universitetslärares och utbildningsansvarigas medvetenhet om vikten av arbetslivsanknytning och hur naturvetares arbetsmarknad utanför akademin ser ut.

Vi arbetar också för att lärosäten och lärare ska ha rätt incitament och förutsättningar att se till att alla utbildningar är användbara och ger en god grund att stå på inför ett långt arbetsliv. En viktig del i det arbetet handlar om att bevaka att denna aspekt beaktas i det nya kvalitetsutvärderingssystem för högre utbildning som håller på att utvecklas och testas för närvarande.

Självklart försöker Naturvetarna även påverka arbetsgivare för att fler ska vara villiga att medverka på de karriärevents som lärosätena anordnar, samt erbjuda exempelvis projektarbeten, praktik, extraarbeten och studiebesök.

En annan central del handlar om att öka naturvetarstudenternas medvetenhet om hur starkt kopplade deras karriärmöjligheter är till deras kontakt med arbetslivet under studietiden. Denna fråga har under flera år särskilt engagerat Naturvetarnas studentråd.

 

Nyfiken på vad vi har gjort hittills?

Här är några exempel

Senast uppdaterad: