Vi erbjuder
Studentlivet innehåller många utmaningar. Foto: Colourbox

Ta hjälp innan du mår sämst

Studieårens ständiga krav på prestation är en utmaning, och det är vanligt att må dåligt ibland. Men det finns hjälp att få, av till exempel Studenthälsan.

Publicerad:

Ont i magen inför tentan, oro inför framtiden eller stress över att hinna med inlämningsuppgifter och seminarier. Under studietiden kanske du också flyttat till annan ort och ska växa in i rollen som vuxen och självständig.

– Det är ett samhällsproblem att unga vuxna, särskilt kvinnor, mår psykiskt dåligt. Och på universitetet har vi ju just unga vuxna, säger Helena Lindvall, verksamhetschef vid Studenthälsan vid Umeå universitet.

Ta kontakt!

De har sett att allt fler söker sig till dem för att få hjälp med oro, ängslan och stress. Det är numera den vanligaste anledningen till att man tar kontakt med Studenthälsan i Umeå. Här kan man få hjälp med hälsorådgivning och stödsamtal, men de som har behov av mer behandlande insatser hänvisas till sjukvården

– Ta alltid kontakt med oss! Det går att nå oss både genom att ringa och genom att komma hit på drop-in. Vi bokar in de personer vi har möjlighet att hjälpa, och annars ger vi råd om var man kan vända sig, till exempel vårdcentralen eller psykiatrin.

Studentlivet innehåller många utmaningar, till exempel genom kraven på att prestera. På Studenthälsan i Umeå erbjuds samtal, grupper och föreläsningar för att hantera stress, oro och sömnsvårigheter.

Ljuslampor

– Vi vill nå studenterna innan de mår så dåligt att de får problem med studierna. Vårt uppdrag är att jobba hälsobefrämjande och förebyggande.

De har också ett lugnt rum, där man kan sitta i lugn och ro och samtidigt få ett extra tillskott av ljus. Ljuslamporna köptes in för att mota mörkret under vinterhalvåret i Umeå, men det finns ingen entydig forskning som visar att ljuset gör skillnad.

– Många uppskattar ändå att sitta en stund i ljuset, och rummet är mycket populärt, framför allt hos våra utländska studenter. Vi har femhundra besök i månaden.

Tystnadsplikt

Helena Lindvall tillägger att många inte söker hjälp alls och i stället mår dåligt i det tysta. Hon uppmanar till att hellre ta kontakt tidigt, då det är lättare att komma till rätta med problemen.

Studenthälsan har tystnadsplikt och det kostar ingenting att besöka dem. Utbudet varierar beroende på studieort, men du kan få hjälp med till exempel stress- och sömnproblem, självkänsla, oro, nedstämdhet, ångest och studiesvårigheter. Formatet är allt ifrån enskilda samtal och internet-baserad behandling till seminarier och kurser.

Så kan du öka din motståndskraft mot att må dåligt

  1. Sov och vila tillräckligt.
  2. Ta hand om kroppen med regelbundna rutiner, genom att äta bra och att röra på dig.
  3. Gör saker som får dig att må bra.
  4. Hitta sätt att uttrycka dina känslor och tankar: berätta, måla, skriv, sjung…
  5. Hitta gemenskap och få stöd från omgivningen i till exempel en förening eller ett nätforum.

Källa: 1177.se

Anna Norberg

redaktör
08-466 24 51

Kommentarer

Kommentera