Vi erbjuder
Foto: Colourbox

Cykelturen som gör dig smartare

Träna hellre kroppen än hjärnan om du vill bli smartare och klara stress bättre. Du behöver inte tokträna, utan det räcker med en halvtimme tre gånger i veckan, enligt överläkaren i psykiatri, Anders Hansen.

Publicerad:

Att fysisk aktivitet är positivt för hälsan är allmänt känt. Att cykla eller springa en sväng får oss att må bättre.

Men inte nog med det. Vi blir också smartare av att träna. Det är till och med bättre än att ägna sig åt korsord, sudoku eller appar för hjärnträning.
–  Att lösa korsord gör oss duktiga på just det, men det gör oss inte smartare, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri, som har studerat träningens positiva effekter på hjärnan.

Bättre kopplingar

Hur kan det vara så? Enligt honom finns det starka belägg för sambandet mellan fysisk aktivitet och kognitiva färdigheter. Både minnet och den kreativa förmågan förbättras.
– Varför det är så är inte helt klarlagt, men att det är så vet vi. En förklaring kan vara det ökade blodflödet i hjärnan vilket ger bättre syresättning, liksom att kopplingarna mellan hjärnans olika delar förbättras. Till exempel stärks frontalloben, som är något av ett centrum för beslutsfattande, och dess kopplingar till andra delar av hjärnan.

Hjärnan krymper efter 25-årsåldern. Med träning kan den utvecklingen bromsas eller till och med vändas, säger Anders Hansen.

Bromsar stress

Som om det inte räcker är träning bästa medicin mot stress. I samband med träning ökar stresshormonet kortisol, men det minskar snabbt efteråt och stabiliserar sig på en lägre nivå än hos dem som inte ägnar sig åt fysisk aktivitet.

Den som tränar blir alltså mer stresstålig och kan stå emot den ökade stressen i arbetslivet.
– Träning är vansinnigt viktigt för hjärnan. Det finns delar av hjärnan, vars uppgift är att bromsa stress. Forskning visar att dessa delar växer med träning, säger Anders Hansen.

Det krävs inte särskilt mycket träning för att uppnå effekt. Man behöver alltså inte springa maraton eller åka vasalopp för att klara vardagen bättre.
– Konditionsträning där pulsen höjs är bäst, och det räcker med 30 minuter tre gånger i veckan. Det kan handla om löpning, cykling eller simning. Även raska promenader ger resultat.

Ersätter 50 mediciner

Lite tillspetsat jämför Anders Hansen fysisk aktivitet med läkemedel.
–  Träning kan ersätta femtio eller hundra mediciner. Det gäller även vid lindrig till måttlig depression, då fysisk aktivitet kan bytas ut mot medicin. Den som däremot har en djup depression och knappt orkar gå ur sängen behövs andra åtgärder.

Ett viktigt budskap är att hjärnan är plastisk. Den kan utvecklas i en positiv riktning hos alla, oavsett om vi är barn eller gamla, om vi har neuropsykiatriska funktionshinder eller om vi har drabbats av en depression.

Huvudsaken är att var och en börjar på sin individuella nivå och sedan strävar vidare utan att ge upp. Helst varje dag, gärna på förmiddagen. Den omedelbara effekten, särskilt vad gäller minnet, sitter i några timmar.

Enligt studier fungerar hjärnan som bäst direkt efter träningen. Det är alltså då man ska lösa de verkligt kniviga problemen.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Mia 2017-04-11

Inte tid för träning på arbetstid, men jag har hunden med mig på jobbet och går lunchpromenad med henne. Har även träningsbidrag på 2000 kr/år och tränar på gym 4 ggr/vecka. Kombinerar med hundpromenader och fysträning av hunden, samt tränar och tävlar i agility med hunden.

Matz S 2017-04-07

Hade möjlighet till träning i grupp 1tim/v, men drogs in av chef utan att ens först meddela via samverkansgrupp .. :-(

Statstjänstemannen 2017-04-06

Vi har 2000 kr/år i friskvårdsbidrag plus 1 timmes friskvård i vecken på arbetstid och gym på jobbet, vilket är suveränt! Borde vara fler friskvårdtimmar, arbetsglädjen och prestationsförmågan ökar i takt med ökad mängd fysisk aktivitet!
Kommentera