Vi erbjuder

Forskaren som sadlade om till lärare

Forskningsingenjören Jenny Pihl trivdes på jobbet, men ville arbeta med något där hon gjorde skillnad. När hon blev antagen till den unika lärarutbildningen Teach for Sweden tog hon chansen, och har inte ångrat sig en dag.

Av Frida Henningson Johnson

Publicerad: Uppdaterad:

Efter några år i en forskargrupp på SVA funderade Jenny Pihl på att ägna sig åt något annat, hon visste bara inte vad. Så en dag berättade en kompis till henne om något som hette Teach for Sweden.

– Hon trodde att det skulle vara något för mig, så jag skickade in i en ansökan.

Teach for Sweden rekryterar utexaminerade och yrkesverksamma från andra akademiska profiler än läraryrket för att arbeta i skolor med tuffa utmaningar. Under tiden läser de in en lärarexamen samt får en ledarskapsutbildning.

Tufft men givande

Både Jenny Pihl och hennes väninna blev antagna till programmet. Under programmet är kandidaten anställd på heltid på en skola, men 20 procent av anställningen används till att på distans läsa in den kompletterande pedagogiska utbildningen som krävs för lärarexamen. Under dessa två år får kandidaterna en heltidslön från skolan de arbetar på.

– Det var en tuff tid, med arbete och plugg, och jag ägnade mycket av helgerna åt studier, berättar Jenny Pihl, som ändå tycker att programmet har varit väldigt givande.

Utöver handledare på skolan finns en coach från Teach for Sweden som själv är lärare och som regelbundet besöker kandidatens lektioner och ger återkoppling. Dessutom finns en näringslivsmentor som hjälper till med den ledarskapsutbildning som också ingår i programmet.

– Först tyckte jag att det var annorlunda med en mentor från ett företag, men det gav väldigt mycket. Att vara lärare handlar ju mycket om att vara ledare, så att få tips och feedback från någon som är expert på dessa frågor var otroligt värdefullt.

Kursarna var bäst

– Trots att vi läste på distans blev vi en väldigt sammansvetsad grupp. Vi hörs av ofta för att bolla problem och för input till lektionsidéer. Utan gruppen hade utbildningen inte alls varit lika motiverande.

Jenny Pihl uppskattade också att kunna göra den pedagogiska utbildningen samtidigt som hon arbetade som lärare.

– Undervisningen blev så mycket mer konkret. Det jag lärde mig kunde jag ta direkt in i klassrummet redan dagen därpå. På den vanliga lärarutbildningen är det mycket längre mellan teori och praktik.

Gör skillnad

Utan Teach for Sweden hade inte Jenny Pihl tagit steget att bli lärare, men nu är hon glad över att ha ett yrke där hon äntligen känner att hon gör skillnad.

– En av mina elever har gått från betyget E till A i biologi. Vid skolavslutningen sa hon till mig: "Det märks att du vill vara lärare, medan de andra bara måste vara det". Det har jag burit med mig.

 

FAKTA: Läser in pedagogiken

För att vara med i Teach for Sweden-programmet krävs en examen i teknik, matematik eller NO-ämnen, kemi, fysik eller biologi.

Kandidaten anställs på en socioekonomiskt utsatt skola under två år.Kandidaterna, börjar sin utbildning med ett fyra veckors långt internat med utbildning och förberedelser. Sedan börjar de arbeta och studera parallellt.

Anställningen avser en tjänst om 80 procent, men kandidater får lön motsvarande en tjänst om 100 procent. Resterande 20 procent av tiden används till att läsa in den kompletterande pedagogiska utbildningen, 90 högskolepoäng, på distans via Högskolan i Halmstad och Karlstads universitet.

En utbildad lärare, coach, handleder kandidaterna i deras ledarskap och lärarskap i klassrummet.

Källa: Teach for Sweden

 

Jenny Pihl

Har en magisterexamen i molekylärbiologi och en licentiatexamen i radiologi.

Jobbade tidigare som forskningsingenjör på Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA.

Gick den första årskullen av Tech for Sweden, med start i januari 2014.Är i dag anställd som lärare i kemi, fysik, biologi och matte på Valstaskolan i Märsta (just nu hemma i väntan på att föda sitt första barn).

Kommentarer

Kommentera