Vi erbjuder

Fråga en naturvetare: Vad är hemligheten bakom quinoa?

Det talas om många olika fröer som ska vara bra att äta. Vad är det som är så bra med till exempel quinoa?

Publicerad: Uppdaterad:

Quinoa är ett alternativ till exempelvis ris, bulgur eller pasta. Kalorimässigt ligger quinoa i nivå med råris, strax under pasta och lite över bulgur. Även proteininnehållet är likvärdigt. Det som främst skiljer quinoa från fullkornsvarianterna av våra vanligaste kolhydratkällor är dess höga fiberinnehåll och lite högre fetthalt.

Enligt Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas innehåller hundra gram kokt quinoa sju gram fibrer. Råris innehåller endast två gram fibrer och fullkornsbulgur/pasta fyra gram (vi rekommenderas äta runt 25 gram fibrer per dag). Dessutom har quinoa ett högre innehåll av flera mineraler och vitaminer.

Quinoa innehåller en halv till tre gånger så mycket kalium, magnesium och fosfor jämfört med ris, bulgur och pasta. Likaså innehåller quinoa många gånger mer av B-vitaminet folat och E-vitamin.

Å andra sidan är innehållet av B-vitaminet niacin lägre i quinoa, och vad gäller C-vitamin kommer så gott som alla frön och sädesslag till korta jämfört med potatis. Olika kolhydratkällor innehåller olika sorters fibrer och fytokemikalier, vilka har olika typer av hälsoeffekter.

Karin Jonsson, doktorand på Chalmers

Kommentarer

Kommentera