Vi erbjuder

Manualen: Slipp dippen fem i tre

Sötsugen? Hjärntrött och sömnig? Forskning visar att tröttheten är som störst fem i tre på eftermiddagen. Föreläsaren Ulrika Nybäck ger tips på hur du kan
undvika energisvackan.

Publicerad: Uppdaterad:

Fem i tre–dippen på eftermiddagen är ett välkänt fenomen och kallas egentligen paltkoma.  Några timmar efter lunch upplever många som den jobbigaste stunden på dagen att hålla sig vaken. En inte helt ofarlig svacka. Undersökningar visar att olycksrisken i trafiken fördubblas vid tretiden på eftermiddagen.
– Felet många gör är att jobba som en galning hela förmiddagen utan paus och stressad kastar i sig lunchen. Då kraschlandar man garanterat vid tre tiden, säger Ulrika Nybäck, motivations- och energiföreläsare.
Men det går att undvika energisvackan.
– Du kan hålla dig pigg och ha en jämn energinivå hela dagen, säger Ulrika Nybäck.
Hon är själv ett levande bevis på att det fungerar. Tidigare stressade hon mycket utan återhämtningspauser, var ofta trött och småförkyld, ledsen och deppig. Klassiska dippar efter lunch var vardagsmat.
– Jag tappade motivationen och koncentrationen och ville bara sova, säger Ulrika Nybäck.
Hon bestämde sig för att bli bäst på energi och testade alla möjliga metoder för att må bättre, både i livet och på jobbet. Allt från supermat och yoga till mental träning och hon började springa regelbundet.
– Jag började snabbt må bättre och blev både starkare, friskare och piggare.
Hon utvecklade egna motivations- och energinycklar baserade på den senaste forskningen och den egna vardagen som egenföretagare och småbarnsförälder. Idag är hon ute och föreläser om hur man undviker att hamna i djupa trötthetsdippar och svackor.
Det gäller att skaffa sig smarta mål.
– Ät inte för mycket till lunch. Ta hellre flera mellanmål, det gör dig mindre trött och seg, säger Ulrika Nybäck.
Att falla för söta frestelser är lätt när man känner sig slö på eftermiddagen.
– Sötsaker ger rejäla svängningar i blodsockret och du blir tröttare. Drick hellre en kopp kaffe, och ta några nötter, koffein piggar upp och nötterna ger jämnare blodsocker.
Skaffa ritualer och rutiner, råder Ulrika Nybäck. Försök få en nypa frisk luft och rör på dig på lunchen. Ta många små energipauser ofta under arbetsdagen, det får igång blodcirkulationen och piggar upp.
– Jobba koncentrerat i högst 90 minuter och ta en paus, stretcha och rör på dig. Du slipper hamna i djupa svackor som är svåra att ta sig ur.
Hälsosamma mellanmål ger snabb energi när du börjar känna dig trött. Torkad frukt och lite nötter hjälper att få upp blodsockret. Även en tom paus är bra i allt brus.
– Att släppa alla tankar och intryck är en effektiv energikick.
Andra knep är att ha smarta mål i jobbet. Gärna små tydliga mål, lätta att klara av.
– Poängen är att du får saker gjorda, det blir roligare och du får fart och kraft.
Ett sätt att jobba smart är att ha fasta tider för mejl och telefon. Lägg arbetsuppgifter som kräver stor koncentration direkt på morgonen.
– Att slentrianmässigt kolla mejlen var femte minut är en riktig tids- och energitjuv.
En gnällfri arbetsplats är ett annat smart mål som får alla att må bättre. Ulrika Nybäck ger exempel på företag som tagit beslut att enbart lyfta fram positiv feedback.
– Fastna inte i gnällträsket, det sänker bara energin.

 

10 energitips för att orka hela arbetsdagen:

  1. Ta smart energipaus ofta – rör på dig - det minskar smärta och ökar blodcirkulationen.
  2. Lär dig några enkla stretchövningar – rulla med axlarna, töj på nacken.
  3. 90-minutersregeln – jobba inte längre pass än 60-90 minuter i taget. Annars kan du hamna i djupa dippar som är svåra att ta sig ur och sockerbegäret ta över.
  4. Energigivande vision – ger dig bra tankar och höjer humöret. Att tänka på vad som gör ditt liv meningsfullt, tänder en gnista och drar dig framåt.
  5. Ät lagom - en lättare lunch som gör att du står dig tre timmar. Stora mängder mat hamnar som en klump i magen och kräver energi för att brytas ner.
  6. Ta en rask promenad på lunchen. Det ger syre till hjärna och muskler.
  7. Sluta slentriangnälla - öva att tänka stärkande tankar under dagen: ”Det här har jag verkligen gjort bra” och ”ikväll ska jag träffa den här personen som jag tycker så mycket om”. Det ger mental energi.
  8. Sätt upp tydliga mål i jobbet. Kan vara små mål du klarar av. Poängen är att du får saker gjorda. Det blir roligare. Du börjar se dig som en person som lyckas med saker och det ger dig kraft.
  9. Ät hälsosamma mellanmål – skaffa en lista på supermat: exempelvis keso med blåbär och hallon, en skiva grovt bröd med kalkon och avokado, en frukt eller en näve nötter.
  10. Ta ansvar för din energi – håll energitjuvar på avstånd. Ger kollegor och vänner energi? Ger de råd och peppar dig? Var uppmärksam vilka som peppar och vilka som drar ner.

 Text: Margaretha Eldh