Vi erbjuder

Går det att bromsa muskelförlusten?

Med ökad ålder minskar muskel-massan har jag hört. Går det att kompensera med träning? Gäller samma princip för hjärnan?

Publicerad: Uppdaterad:

Utan träning kan man räkna med att förlora en knapp procent av sin muskelmassa per år efter fyrtio års ålder. En orsak är att vi generellt är mindre aktiva ju äldre vi blir.

Med ökad ålder är det framför allt de snabba, typ II-fibrerna, som förloras. Det går utmärkt att bromsa denna muskelförlust genom både styrke- och konditionsträning. Explosiva övningar och styrketräning är särskilt viktiga för att aktivera typ II-fibrerna och därmed bevara eller till och med öka muskelmassan. Detta sker oavsett om vi är unga eller gamla. I vilken utsträckning de existerande muskelfibrerna blir starkare och mer uthålliga beror på typ av träning.

När det gäller hjärnan finns det många studier som försöker förstå träningens positiva effekter. En faktor som undersöks mycket är proteinet BDNF (brain-derived neurotrophic factor), som hjälper till vid nybildning av hjärnceller och ökar vid fysisk ansträngning. Mer forskning kring detta behövs.

Jessica Norrbom, forskare Karolinska Institutet och Personlig Tränare

Kommentarer

Kommentera