Vi erbjuder
”Typiskt, jag hann med bussen idag också!”

Ge och le på jobbet

Din attityd på jobbet påverkar mer än du tror. Som medarbetare gäller det att se och bekräfta sina kollegor, menar Kjell Dahlin som pratade på Naturvetarnas Leadership Friday.

Publicerad: Uppdaterad:

Ännu en retoriker som poppar upp sitt budskap, tänkte jag när Kjell Dahlin äntrade scenen. Men ack så jag bedrog mig. Efter bara några minuter satt jag trollbunden med ett leende på läpparna.

– Allt avgörs i det goda mötet, som i botten handlar om attityd och hur man förhåller sig till sin omgivning. "Men jag kan inte ändra min personlighet"' säger folk. Det tar 21 dagar att ändra attityd för den som vill, säger han övertygande.

Men varför är attityden så viktig?

– Ett varumärke blir aldrig starkare än dess medarbetares handlingar och beteenden. Det spelar ingen roll hur mycket pengar ett företag satsar på marknadsföring om inte medarbetarna har rätt attityd till sina kunder.

Attityd kommunicerar

Han förklarar att man som kund vill bli sedd och bekräftad. Under årens lopp har Kjell Dahlin roat sig med att spara kvitton på inköp.

– Jag har köpt skor av Jan-Erik och resor av Ulla. Jag är stamkund på sju ställen som jag vet levererar och ger mig både en bra vara och ett gott möte. Jag ser inte företagets logo, jag ser Jan-Erik och Ulla.

Men det är inte bara kunderna som vill känna sig sedda.

– Vi har ett jättebehov av att bli bekräftade. Som chef gäller det att se sina medarbetare och le. Ett leende och attityd kommunicerar.

Han påminner om att vi snabbt läser in folk vid första mötet och skapar oss en uppfattning.

– På hundra meters avstånd målar man en bild av en person, som kön, bakgrund och ålder. Och sedan tror man att den tolkning man själv gör delas av alla andra.

Dömer på förhand

Fyra små jävlar sitter på våra axlar och dömer folk på förhand. När Kjell Dahlin räknar upp dem är de lätta att känna igen.

– Vi har fördomar och gör generaliseringar. Brist på perspektiv får oss att ta saker för givna. Dessa hinder gör att bara 5 procent av all kommunikation når in hos mottagaren.

En väg för att nå ett bättre resultat är att använda sig av storytelling. Undersökningar visar att saker som sätts in i ett sammanhang hamnar i långstidsminnet. Lösryckta fakta tenderar att försvinna snabbt ur folks huvuden, om de ens når in.

Ännu ett recept för framgång, både vad gäller individer och företag/organisationer, är att undvika floskler.

– I stället för att säga att du är kreativ eller att företaget är miljövänligt, visa det i handling. Ett klassikt exempel är kvinnan, som i sina jobbansökningar skrev att hon vara kreativ och kompetent men aldrig kom på intervju. Men så bytte hon strategi och skickade in en ansökan i form av en tändsticksask, som visade att hon var nytänkande och påhittig.

Peppa andra

Han kommer tillbaka till attityd, som är ett laddat ord för många.

– Dålig attityd är det farligaste ett företag kan drabbas av. Därför är det så viktigt att jobba med frågan. Du väljer själv vad du fyller din dag med.

Så kommer samvetsfrågan: tycker kollegerna att det roligt när du kommer till jobbet, eller blir de glada när du går hem? Det är värt att fundera på.

– Varje dag gör du ett val. Du väljer själv vad du vill fylla din dag med. Peppa andra och få dem att må bra. Det studsar tillbaka.

Motsatsen kan vara förödande. Negativa attityder sprider sig och kommunicerar ett budskap.

– Då är det lätt att utbrista "typiskt". Vi programmerar oss själv att må sämre. Det är egentligen otypiskt, så i stället borde vi varje gång det går bra säga "typiskt". Hitta nåt som funkar för dig. Varför inte: "wow, jag vaknade i morse".

Kjell Dahlin avslutade med att ge deltagarna en hemläxa: Ha en mer positiv attityd på jobbet på måndag. Bekräfta och ge kollegorna vad de behöver för att må bra.

Så tyckte deltagarna:
Ulrica Skoging Nyberg, sektionschef på Cobra Biologics, som tillverkar biologiska läkemedel på kontrakt

– Typiskt bra, som Leadership Friday brukar vara. En viktig insikt är att jag som chef och medarbetare påverkar min omgivning med min attityd och mitt sätt att vara.

Hur ska du använda det?

– Jag kommer att ta upp det som en diskussion bland mina medarbetare. Jag gillade särskilt uttrycket: "Ingen bra dag om inte alla skrattar vid fikat." Så är det för oss.

 

Jens Mattsson, generaldirektör för Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA

– Otroligt inspirerande. Och det väckte tankar om mig själv: Vilken attityd har jag på jobbet och hur påverkar jag andra. Vi har en bra kultur och ett professionellt bemötande till våra kunder, men vi kan säkert bli bättre.

Vad tar du med dig mer?

– Jag blev påmind om att första intrycket vid ett möte kan vara avgörande. Kanske vi går vidare och jobbar med attityder på min arbetsplats.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera