Vi erbjuder
Så mycket bättre blev postern till höger efter goda råd under kursen. Lucie Gattepaille, doktorand i evolutionsbiologi är upphovsman. Bilden är beskuren.

Inspiratören: Andreas vill visa vetenskapen i bilder

Att berätta om det man är expert på för någon som inte är insatt kan vara svårt. Andreas Dahlin brinner för att hjälpa forskare att göra bättre bilder och nå ut med sin forskning.

Publicerad: Uppdaterad:

På projektorduken syns en tecknad kaffekopp. Andreas Dahlin trycker ned en tangent på sin laptop och ytterligare en tecknad kaffekopp dyker upp. Med örat åt andra hållet.

– De flesta ritar koppen med örat till höger, men en del ritar det åt vänster. Och så kan man tänka sig att rita såhär också, säger Andreas Dahlin och en kaffekopp ritad uppifrån dyker upp på duken.

Det handlar om hur man symboliserar saker så att den som ser bilden ska förstå. Om att designa presentationer för att nå ut med sin forskning. Om hur vi är vana att se saker illustrerade och vad som fungerar bäst i olika sammanhang.

"Det är suddigt"

I dag är Andreas Dahlin ensam i föreläsningssalen, men vid kursstart kommer det att sitta tjugo personer och lyssna. En blandad grupp doktorander, forskare och professorer från olika avdelningar på universitetet och från olika länder. Några är skeptiska till om de behöver lära sig visualisera sin forskning, medan andra är förväntansfulla och har saknat den här typen av kurs.

Och de flesta har kommit i väldigt god tid till första kurstillfället.

Andreas DahlinAndreas Dahlin

Aktuell: Ansvarig för kursen Visualize your Science vid Uppsala universitet med start 23 april.

Utbildning: Analytisk kemist, disputerad vid Uppsala universitet.

Arbetar: Forskare inom mikrosystemteknik vid Uppsala universitet.

Ålder: 38.

Familj: Gift och har två barn. Frun har disputerat i engelsk litteratur.

Inspireras av: Nyhetsgrafik och National geographics infografik.

Favoritprogram för att illustrera: Xara Designer, Adobe Illustrator, Inkscape.

Ogillar: Orättvisor och Powerpoint-mallar.

Andreas Dahlin bläddrar fram den första bilden i sin presentation och ber deltagarna berätta vad som inte ser bra ut.

– Där är det suddigt, säger någon.

– Och det är för mycket information, säger någon annan.

– Ja, nästan allt är fel här. Är det någon som sett en liknande bild? frågar Andreas Dahlin.

– Ja, svarar åhörarna.

Fångande färger

Andreas Dahlin forskar i mikrosystemteknik, men är också ansvarig för kursen Visualize your science som ges vid Uppsala universitet. Det började för tre år sedan när några av hans kollegor ville lära sig hur man ritar bra bilder. Han använde sin sommarsemester till att sätta ihop en kurs och sedan har det rullat på.

Kursdeltagarna får lära sig designprinciper för färg och form. Till exempel vilka färger som fångar uppmärksamhet och vilka som inte fungerar tillsammans. Och hur man designar för att väcka intresse och förmedla det som är viktigt.

A-ha-upplevelser

Andreas Dahlin berättar engagerat, pekar, visar och gestikulerar. Det roligaste tycker han är att se när deltagarna får a-ha-upplevelser och hur de utvecklar sin förmåga.

Det svåra är att motivera att kursen ska ges, eftersom han egentligen inte är anställd för detta. För att hinna med både den egna forskningen om mikrodialys och arbetet med kursen blir det en del kvällsarbete.

– Men jag brinner för det här och tycker att det är så pass kul och viktigt att det inte blir så svårt att lägga ner några extra timmar, säger han.

Vill nå ut till många

Andreas Dahlin är självlärd inom design. Han utgick först ifrån vad han själv tyckte såg bra ut, men har också läst på för att lära sig grunderna.

– Jag tyckte att det var kul att teckna när jag var liten. Och jag har alltid varit intresserad av att rita och att visualisera den vetenskap jag håller på med, säger han.

Han vill att så många som möjligt ska gå kursen och han skulle vilja nå ut utanför Uppsala universitet.

– Vi behöver bli bättre på att göra bilder. Det är ju vår uppgift som forskare att utveckla saker som kommer människor till gagn. Och då måste vi ju kunna dela med oss så att fler förstår vad vi håller på med, säger Andreas Dahlin.

Läs mer: www.visualizeyourscience.com

Fem tips för en bättre presentation

  1. Använd inte laserpekare. Om du har en tydlig presentation behövs den inte.
  2. Fundera på vilka färger du ska använda. Vissa fångar uppmärksamheten och påverkar hur till exempel staplar i ett diagram sampelar med varandra.
  3. Tänk på vilket typsnitt du använder och att inte blanda för många olika. Comic sans gör till exempel att presentationen känns mindre seriös.
  4. Använd inte för många ord per rad. Max sju-åtta ord gör att det går lättare och snabbare att läsa.
  5. Lägg ner tid på illustrationerna. En bra bild lyfter hela presentationen, och kan återanvändas. En dålig bild sänker kvalitetsintrycket.
Anna Norberg

redaktör
08-466 24 51

Kommentarer

Kommentera