Vi erbjuder
Biomarkörer för cancer kan kvantifiera upp till 92 proteiner samtidigt.

Forskaren som blev affärsman

Framgångssagan om Olink Bioscience visar att ett starkt nätverk och bra rådgivare kan ta en idé hela vägen från idé till produkt. För bolagets vd Simon Fredriksson, som har varit med under hela resan, var det ett naturligt steg att gå från forskning till att göra affärer.

Publicerad: Uppdaterad:

Forskare ska inte ägna sig åt affärer. Det är ett vanligt och rimligt påstående, samtidigt som det leder tankarna fel. Avgörande är om man är intresserad av och brinner för att göra affärer eller forska.

Simon Fredriksson, vd för Olink är en naturvetare som valde bort forskningen för att ta fram nya produkter. Han har disputerat och började som doktorand hos professor Ulf Landegren vid Uppsala universitet, som är en av Sveriges mest välkända forskare inom life science och pappa till en mängd molekylära verktyg.

– Jag visste att jag ville ta fram produkter som andra vill använda. Det var mitt mål, säger Simon Fredriksson.

Omge dig med stjärnor

Att gå från doktorand till att bli affärsman är inte helt lätt. Det gäller att skaffa sig den kompetens som krävs. Simon Fredriksson lärde sig så mycket som möjligt från andra i branschen under tiden som han började arbeta och fick hands-on erfarenhet.

– Omge dig med så duktiga personer som möjligt, säger han som svar på om han har något tips till andra naturvetare som vill ägna sig åt affärer.

Ett starkt nätverk har varit nyckeln för att komma vidare i karriären. Han har däremot inte gått några särskilda kurser i affärsmannaskap eller ekonomi och tycker inte heller att det är nödvändigt.

– Det viktigaste är engagemang och intresse, men gå en utbildning som är inriktad på det du vill göra, råder han.

Rollfördelning

Vid en företagsstart är det viktigt med ett balanserat team av grundare. Alla kan inte ägna sig åt samma sak, då uppstår det lätt konflikter. Olink bestod till en början av läraktiga juniorer, samt personer med en stark akademisk förankring och industriell kompetens. En framgångsfaktor var också att de hade tillgång till ett starkt nätverk och många bra rådgivare.

Olinks nuvarande vd var en av de läraktiga juniorerna.

– Jag har alltid velat gå hela vägen. Det slutar inte med publicering, utan när man har en produkt som andra vill använda, säger Simon på en fråga varför han valde att lämna forskningen.

Olink affärsidé har blivit att ta fram molekylära verktyg. I Uppsala har de en perfekt placering med närhet till såväl universitetet, som Uppsala akademiska sjukhus och Uppsala delen av ScieLifelab. Det senare har nyligen tagit fram en analysplattform utifrån en av Olinks produkter – Proseek. Tack vare plattformen kan kunder få proteiner kvantifierade genom att skicka in prover, istället för att sätta upp en helt egen analys.

Framgångssaga med utmaningar

De viktigaste framgångsfaktorerna för Olink har varit att de hela tiden har varit omgivna av ett starkt nätverk och bra rådgivare. Idag är styrelsen en viktig resurs som stöttar och utmanar vd:s förslag.

– Styrelsen bidrar också med kompetens när det gäller regulatoriska krav, kliniska prövningar, produktion, marknad och sälj. Vid starten behövdes framför allt kunskap om patent, finansiering och FoU.

Det som höll Olink flytande i en tid där det fanns lite riskkapital var att de hade möjlighet att utlicensiera patent. När bolaget bildades sammanfördes alla grundares patent i en gemensam pool. Det gav förhandlingsutrymme och en frihet att agera.

Utöver patenträttigheterna, som är en utmaning inför varje produktlansering, är det marknadsföringen som bolaget och Simon måste fokusera på.

– Först tänkte jag att det inte fanns någon konkurrens. Vi hade en unik produkt, som vi ville få kunderna att berätta om, säger han.

Marknadsföring är dyrt och eftersom de inte utgått från ett kundbehov från början kan det vara extra svårt att få kundernas förtroende. Idag har Olinks ledning lärt sig att fokusera, både när det gäller vilka de främst vill sälja till och när det gäller själva produktportföljen.

En vinnande strategi som har lett till att bolaget vuxit och idag har hela 35 medarbetare.

 

Olinks produkter

Proseek: Gör det möjligt att på en och samma gång kvantifiera upp till 92 proteiner, som är viktiga indikatorer för cancer.

Duolink: Med hjälp av Duolink kan forskare identifiera och räkna specifika proteiner i cell- eller vävnadsprov, samt upptäcka proteininteraktioner eller modifieringar. Hittills har detta verktyg använts i mer än 700 vetenskapliga artiklar.

Marita Teräs

utredare
08-466 24 81