Vi erbjuder
Författarna Mats och Åsa Ottosson tillsammans med fotografen Roine Magnusson som tagit bilder till boken.

Välbehövlig oas i en snabb tid

Balkong och sjötomt är attraktiva boenden för de flesta. Gärna med utsikt över blandad grönska. Få reflekterar över att preferenserna har hundratusentals år på nacken.

Våra förfäder föredrog nämligen att bo på platser med uppsikt över omgivningen, samtidigt som de hade skydd av träd och nära till vatten att dricka. Det utgjorde en trygg miljö och för våra trögföränderliga hjärnor är det fortfarande så. Idag stödjer evolutionsbiologisk forskning sambandet mellan natur och avslappning. Mängder av undersökningar visar hur blodtrycket sjunker och stresshormonerna minskar när vi befinner oss i naturen.

Viktig motkraft

Just forskningen fokuserade författarna Åsa och Mats Ottosson på i sin tidigare bok, Naturkraft – om naturens lugnande, stärkande och läkande effekter. Den nya boken heter Lugn av naturen (Votum förlag) och koncentrerar sig på hur vi rent praktiskt kan använda naturen för att koppla av.

– Vi lever i en tid där alla är uppkopplade och det finns en allmän stress i samhället. Det är inte farligt att stressa, men man behöver en motvikt. Naturen är perfekt – både gratis och tillgänglig, säger Åsa Ottosson.

Boken är delvis tänkt att påminna vana naturälskare om vad de redan vet. Men den ska även peppa de mer ovana och vara en påminnelse om varför vi behöver vistas i eller nära naturen. Faktum är att även avbildad natur verkar rogivande, vilket de stora naturbilderna av Roine Magnusson kan ge exempel på.

Stadsliv inget problem

Att dagens arbetsliv ofta spenderas inomhus framför en skärm är inget hinder, menar Åsa Ottosson. Grön utsikt från fönstret är positivt och en promenad på rasten gör god nytta.

Bäst är förstås att sitta still och släppa allt vad prestation heter.

– Det är ungefär vad folk sysslar med på yoga och avslappningskurser. I naturen går det ofta lite mer av sig självt.

 

I boken finns tips på övningar för att uppleva medveten närvaro i naturen. Här är en variant:

Gå långsamt en kortare sträcka längs en väg eller stig omgiven av natur, park eller trädgård. Gör blicken mjuk och suddig och försök ta in så mycket du kan av landskapets stämning och helhet, även vid sidan om dig. Försök ta till dig alla synintryck på lika villkor, utan att bedöma eller sätta namn på dem.

Gå samma sträcka men stanna till ibland, skärp blicken och fokusera på enskilda naturföremål som fångar din uppmärksamhet längs vägen.

 

Forskning visar många hälsoeffekter av att vistas i eller nära natur. Några av dem är:

Mindre stress och lägre nivåer av hormonet kortisol

Lägre risk att dö i hjärt- och kärlsjukdomar

Förbättrad tankeskärpa och minne

Högre smärttröskel för patienter i vården

Bättre motorik och koncentrationsförmåga hos förskolebarn.

Senast uppdaterad: