Vi erbjuder
Med Stardolls dataspel får tjejer chans att vara kreativa. Det gäller att designa rum och att stajla sin avatar.

Från forskning till spelutveckling

Att utveckla dataspel har likheter med forskning. En skillnad är att tiden från idé till produkt är betydligt kortare.

– Det passar mig perfekt, jag gillar att utveckla och göra saker bättre, säger Sofie Svedbro, kemisten som är projektledare på spelföretaget Stardoll.

Publicerad: Uppdaterad:

Hon är kemisten som har sadlat om och gått från vetenskap till spelutveckling och marknad.

– Jag har stor nytta av den bakgrunden i den här rollen. Förmågan att se flöden och jobba strukturerat är några saker jag har med mig. Att vara nyfiken och vilja lära nytt är andra egenskaper.

Entreprenörskolan, en påbyggnadsutbildning för naturvetare och ingenjörer, var också en språngbräda.

– Jag ville jobba med affärsutveckling av ny teknik, att utifrån kundens behov utveckla och förbättra produkter. Och det ska gärna vara snabba puckar.

Precis så jobbar hon i dag. Det handlar om att utveckla webbaserade verktyg och appar inom mode, design och kreativitet. Användarna har sin egen avatar med tillhörande svit som de bygger upp och designar.

Avataren är central i spelet som spelaren stylar, designar outfits till och andra kreativa moment. Stardoll är en community där man kan få kontakt med användare från hela världen.

Föräldraledig

Hon är föräldraledig nu och passar på att träffa sina kollegor, både för att visa upp sin nyfödda son och prata jobb. Vi träffas på ett café nära företaget. På Stardoll sitter man i öppet landskap. Sofie Svedbro beskriver miljön som kreativ och att den avspeglar den känsla som finns i deras webbaserade produkter. Hur hamnade du här?

– Jag ville testa något nytt och kände att IT-världen passar mig bra, med produkter som ska ut snabbt och som ligger i den tekniska fronten. Det finns paralleller i arbetssättet till forskning.

Direkt efter examen jobbade hon med en medicinsk produkt för allergitester. Sedan tog hon steget till ett digitalt kommunikationsföretag inom life science. Där var det affärsutveckling och projektledning av digital kommunikation som gällde.

– Med animationer och appar illustrerade vi bland annat medicinernas verkningssätt på ett begripligt sätt.

Högt i tak

På Stardoll arbetar Sofie som projektledare inom produktutveckling.
Hur föds en ny produkt?

– Vi jobbar i projekt i breda team med olika kompetenser, allt från designers, illustratörer och copywriters till programmerare. I ett första skede handlar det mycket om brainstorming, både för att ta fram nya produkter och utveckla redan existerande. Som projektledare behöver jag ha koll på marknaden och analysera kundernas behov.

Målet är att ta en idé till färdig produkt och marknad, vilket är en utmaning eftersom det ofta är tekniskt avancerat. Arbetssättet i gruppen är prestigelös och det är högt i tak. Det sprudlar av idéer som fångas upp eller dunstar bort. I ledarrollen behöver man ha förståelse för gruppdynamik och vara kommunikativ.

Det kan ta allt från ett par veckor till några månader att utveckla en ny produkt. Det är lite andra tidshorisonter än för till exempel läkemedel, som tar många år att gå från forskningsidé till produkt.

Vad är tjusningen?

– Jag gillar att tänka innovativt, utveckla och göra saker bättre, säger Sofie Svedbro.

Digitala klippdockor

Även om målgruppen för dataspel har vidgats så är det fortfarande mest killar som spelar. Det var här spelföretaget Stardoll såg en lucka och lanserade spel som vänder sig till unga tjejer.

– Det hela började med digitala klippdockor, där man kunde stajla kändisar. Sedan har det utvecklats och blev ganska snabbt en framgång. Stardoll har vuxit och är uppe i 200 miljoner användare i hela världen.

Egentligen är det inte något traditionellt spel, utan mer ett verktyg för att uttrycka sin kreativitet inom design och mode, förklarar Sofie Svedbro. Ingen är sin egen person, utan man väljer sin avatar och har ett fiktivt namn. På sajten anordnas det tävlingar, som "Hottest design", där man får rösta på varandras kreationer. Även killar har hittat hit och skapat sina manliga avatarer.

Svar på tal

På frågan om hon känner några skrupler för att jobba med mode och design som vänder sig till unga tjejer, får jag svar på tal.

– Nej, tvärtom kan jag känna stolthet över att tjejer får chans att utvecklas och vara kreativa med sina intressen. Jämför med de våldsamma dataspel som unga killar spelar. Det är ingen som ifrågasätter att de spelen bekräftar könsroller.

Varför tror du att Sverige är så framgångsrika?

– Vi ligger i fronten för ny teknik och många gillar att använda den. Det finns en spelkultur och vi har en öppen attityd, där vi tillåter kreativitet. Det finns många unga entreprenörer som vågar satsa.

 

Sofia Svedbro

Aktuell: Projektledare på dataspelsföretaget Stardoll.

Utbildning: Kemist från Uppsala universitet. Har gått Entreprenörskolan vid Uppsala universitet för naturvetare och ingenjörer.

Familj: Bor med sambo och nyfödd son i Bromma.

Karriärtips: Våga gå utanför ramarna. Som naturvetare har man en gedigen utbildning med ett strukturerat arbetssätt som kan appliceras i många olika branscher, även utanför naturvetenskapen.

Kopplar av med: Tv-spel, inredning och träning.

Bästa bok: Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones.

Favoritapp: Pinterest.

Spelar helst: PS3 och brädspel.

Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19

Kommentarer

Kommentera