Vi erbjuder

Målbilder som ger energi

Hur långt kan man komma med mental träning? Miljövetarna Eric Rosenqvist och Henric Wahlgren menar att det är ett kraftfullt verktyg för att nå en bestående förändring. – På vägen mot hållbarhet måste motivationen komma inifrån, säger de.
Publicerad: Uppdaterad:

Hur gör du för att motivera dina medarbetare att göra ett bra jobb? Många företag har som mål att tjäna mer pengar. Det gör ägarna på gott humör, men knappast de som jobbar i verksamheten.
– Att bara använda mål som syftar till att producera mer eller tjäna mer pengar är stressande. Det är bättre är att måla upp en bild av vad man vill med företaget, säger Henric Wahlgren, miljökonsult på företaget Envima.
Kollegan Eric Rosenqvist, som är utbildad mental tränare, nickar instämmande.
– Målbilden ska ge energi och inspirera. Jämför med Apolloprogrammet, som hade målbilden att få upp en man på månen. Det är något alla kan se framför sig och ger en tydlighet kring vart man ska.
Han förklarar att målbilden ska ge svar på: Varför finns vi, vilka är vi och vart är vi på väg?

Nöjda kunder

Undersökningar visar att företag och verksamheter har högre lönsamhet när det främsta målet inte är att tjäna pengar. Både personal och kunder blir nöjdare.
Ett sådant exempel är hotellkedjan Scandic som gjorde den enkla men geniala förändringen att uppmana gästerna att hänga upp handduken om den skulle användas igen. Det har i dag närapå blivit standard på alla hotell.
– Miljön skonas samtidigt som företaget tjänar pengar på at tvätta mindre. Och inte minst uppskattas det av gästerna, som känner att de drar sitt strå till miljöstacken, säger Henric Wahlgren.
Ett annat exempel är Möbelföretaget Kinnarp som använder spillet från tillverkningen som bränsle, vilket de hittills har tjänat en miljard kronor på.

Skapa målbilder

För att nå framgång i miljöarbetet och vid andra förändringar måste ledningen vilja. Nyckeln är att skapa målbilder.
Det är där Eric Rosenqvist med sin utbildning i mental träning kommer in i bilden. Idén väcktes på ett tidigare jobb som miljöchef. Verksamheten var lagstyrd och man pratade om vad man inte fick göra utifrån lagar och regler.
– Jag ville hitta lusten och utgå från vad man får göra, i stället för tvärtom. De lagar och regler som finns måste förstås följas, samtidigt som vi höjer ribban och kryddar med ISO-certifiering och Svanenmärkning.
Han ger tipset att involvera personalen i processen och göra dem delaktiga. Då kan nya idéer som leder till innovationer födas, som med handdukarna på hotellen.

Framtida minne

När de möter sina kunder jobbar de ofta med gemensamma målbilder, som handlar om att teckna bilder av ett tillstånd där man vill vara.
– Så kan man skapa ett framtida minne. Det är hämtat från idrotten där till exempel en höjdhoppare ser sig själv glida över ribban. Istället för att älta misstagen fokuserarman på det som är bra för att bli ännu bättre, säger Eric Rosenqvist.
Nyckeln är att coacha det friska där man ger en aktiv bild av det du vill göra. Den första frågan de ställer när de möter kunder är: ”Vart är ni på väg och vad gör ni för att göra världen bättre?”
– Även de företag som bedriver en verksamhet som belastar miljön. kan göra förbättringar. De pumpar upp olja och förser folk med något de behöver.  Utgå från vilket värde företaget tillför kunder, de anställda genom att bedriva ett hållbart miljöarbete, säger Henric Wahlgren.

Taxi kör på biogas

Han påminner om taxibilarna vid Arlanda, där de som använde miljöbränsle fick ställa sig först i kön. Nu kör nästan hela Stockholms taxiflotta på biogas.
Att komma med pekpinnar för att nå resultat är inte Erik Rosenqvists och Henric Wahlgrens melodi.
– Vi ställer frågorna och företagen kommer med svaren. För att förändringen ska bli bestående måste den komma inifrån och bottna i dem själva.  
Att grotta ner sig i det som går dåligt är ingen framkomlig väg.
– Vi ser framåt och fastnar inte i problemen. Vindrutan är större än backspegeln, säger Eric Rosenqvist och tecknar ännu en bild .

Lyft varandra

En övning som kan användas i trygga grupper är att lyfta fram varandra och se varje persons storhet.  Man går runt i gruppen och ger positiv feedback.
– Det är starkt och kan ge stora positiva effekter.
Vilken målbild har ni själva i företaget?
– Vi vill förmedla hållbar utveckling och ge verktygen till andra för att åstadkomma förändring. På så sätt hjälper vi andra att nå sina mål.
Nu är Envima på gång att ge ut en bok som visar hur det kan gå till. För att nå ut till så många som möjligt är boken gratis.

 

5 frågor på vägen mot en förändring

  1. Var är vi nu?
  2. Vart vill vi?
  3. Varför finns vi, vad är syftet med företaget?
  4. Vilka skulle sakna oss om vi försvann, vilka värden tillför vi?
  5. Hur berättar vi om resan genom ”story telling”?
     
Lars-Erik Liljebäck

chefredaktör
08-466 24 19