Vi erbjuder
Ska man mata småfåglar och andra vilda djur?

Fråga en naturvetare

Fråga dina kunniga naturvetarkollegor om stort och smått som du går och funderar på!
Publicerad:

Ska jag mata djuren?

Fråga: Att mata fåglar på vintern och igelkottar på sommaren är gamla traditioner. Nu verkar folk även ha börjat mata rådjur. Ska man mata vilda djur?  Hur påverkar det naturen?
Hanna

Svar: Många matar de vilda djuren för att de tycker synd om dem i vårt kalla klimat, men egentligen är djuren bättre rustade att klara klimatet än vi tror. Det är bland annat därför många smådjur lägger på sig under sommaren för att gå i dvala under vintern och använda sig av sina uppbyggda energireserver.

Personligen ser jag ingen större fara med att ge småfåglarna lite mat under vintern så länge det inte ges i överflöd.

Problemen uppstår när djuren lär sig att förknippa människorna med mat. De kanske då inte klarar sig lika bra på egen hand, eller så blir de orädda vilket gör att man får mer besök än man kanske önskat, och man kan behöva ta farväl av sin blomsterrabatt eller sitt äppelträd.

Det viktigaste att tänka på är ändå kanske att djuren inte har samma förutsättningar som människan. Exempelvis är ett vanligt misstag att ge igelkottar mjölk, då gnagare i likhet med alla däggdjur utom människan, förlorar förmågan att bryta ner mjölksocker efter amningsperioden. De är alltså laktosintoleranta.

Agnes Leijon, biolog på konsultföretaget Melica i Göteborg    

Hur mycket protein behöver man?  

Fråga: Har läst att kött ger stor klimatpåverkan och skulle gärna vilja dra ner på min konsumtion. Tycker att grönsaker är gott och känner inte så stort behov av att äta kött. Hur mycket kött täcker proteinbehovet för en dag? Och hur är det med barnen, har de samma proteinbehov som vi vuxna?
Hälsningar / Kristoffer

Svar: En generell riktlinje för friska individer över 1 år är ett proteinintag om 0,8 gram per kilo kroppsvikt eller 10-20 procent av det dagliga energiintaget. En person som väger 70 kilo behöver således runt 60 gram protein dagligen. I realiteten är intaget ofta högre än så, om man äter en varierad kost. Ett ökat proteinintag kan vara motiverat bland den äldre populationen samt vid vissa sjukdomstillstånd och hos idrottare med krävande träningsprogram.
Ur ett närings-, miljö- och hälsoperspektiv är det en god idé att byta ut ett par måltider i veckan med kött, i synnerhet nötkött, mot vegetariska alternativ som till exempel ärtor, bönor och linser.
En portion nötkött innehåller cirka 20-25 gram protein vilket motsvaras av cirka 200 gram röda linser samt två skivor (60 gram) fullkornsbröd. Addera frukt och grönsaker rika på A- och C-vitamin för att optimera upptaget av järn.

Med vänliga hälsningar/Peter Stenberg, Leg. Dietist, Idrottsnutritionsrådgivare och idrottsnutritionist vid Malmö Idrottsakademi

Har du en fråga till en naturvetare?

Mejla redaktionen: redaktion@naturvetarna.se   

Hanna Meerveld

Jobbar inte längre på Naturvetarna

Kommentarer

Kommentera